• Bu1
    אין הזמן שם כפי שהוא כאן, על-פני כדור הארץ. כל שבר רגע הולך שם על גלגל זמן אחר. ולתושבי פלנטה זו לא היו שמות. לא היו להם הורים ולא היו להם ילדים. הם לא לבשו כדרך שלובשים כאן. הם לא נולדו שם ולא הולידו... הם לא חיו לפי החוקים של העולם כאן ולא מתו.

ק.צטניק

בחזרה לבוכנוואלד - יומן מסע 09.04.2015

בחזרה לבוכנוואלד - יומן מסע  09.04.2015

ערב חג שני של פסח 03:14 השעון מצלצל חושך בחוץ. אני קם במהירות מהמיטה ומתלבש. כל הבית מתעורר. ליסה קמה וגלעד קם. הוא יורד למרתף להעיר את סבא שישן אצלנו. מוקדם יותר בערב נסעתי לניר גלים בכדי לאסוף את סבא. גם חיים היה שם כדי לקבל כדורי דיובן שנגמרו לו. בקשתי מחיים להביא לי "כובע שואה" אותם כובעים קסקט מצחיקים אותם חבשו פעם. הוא הגיע עם מבחר כובעים אבל בחרתי את הכובע חום של אבא שלי. אני הולך להעיר את נועם שנמצא ברגילה אבל הוא כבר מוכן ליד האוטו. נוסעים מהר לנתב"ג מגיעים לטרמינל 1 המעלה בי זכרונות ישנים. פעם נהגנו לצאת רק מכאן והיה מאוד צפוף. היום הטיסות הזולות של UP יוצאות מכאן וזו הטיסה שהחברים בבוכנוואלד רכשו. לפחות אין כמעט אנשים והבידוק נעשה במהירות. אבא יושב בפינה ומכניס משהוא לבטן על מנת שיוכל לקחת כדורים. באוטובוס מביטים מסביב ורואים רק אנשים צעירים. "מעניין" חשבנו שיהיו כאן הרבה זקנים. מגיעים...

7615 Hits

בחזרה לבוכנוואלד - יומן מסע 10.04.2015

חג שני של פסח קמנו, והתפללנו ללא מניין תפילת שחרית ומוסף של חג . לאחר מכן עשינו קידוש בחדר וירדנו לאכול ארוחת הבוקר. אותו היום היו במלון הרבה צוותי עיתונאות שצילמו וראיינו את הניצולים. אמנם לא נעים להצטלם בחג אבל נראה לנו שאנחנו פסיבים והעבודה שם נעשית על ידי צוותים לא יהודיים. צלם בשם Michale Bruder  צילם את אבא ושאל אותו מה המסר שלו כניצול.  אבא אמר "אחרי המקומות שהייתי בהם היבנתי שהמקום הכי טוב להיות בו הוא היכן שהמשפחה שלך נמצאת. Michael מפרסם את התמונות של באתר המוקדש לפרוייקט.  לאחר מכן יצאנו לטיול קטן באזור. מזג האויר היה מצויין והשמש זרחה. האויר היה קריר וצלול. הנקיון השלווה והשקט הקסימו אותנו. נכנסו למוזיאון הבאוהאוס . ווימר הייתה המקור של הסגנון וכאן פעל בית הספר לעיצוב בשנות ה-20 והשלושים שהשפיע כה רבות על הבנייה בתל אביב בראשית ימיה. חזרנו למלון לארוחת הצהרים.  שם היכרנו כמה ניצולים אמריקאים. את סוזי וביתה רבקה וכמובן...

8443 Hits

בחזרה לבוכנוואלד - יומן מסע 11.04.2015

שבת. היום בעצם הוא יום השחרור אחד עשרה באפריל 1945. תפילת שחרית ומוסף ביחידות. קידוש וירידה לארוחת הבוקר. שם פגשנו שוב את מורי גולפינגר שהיה בדרך לעיר סמוכה על מנת להשתתף בתפילת יזכור. (יום טוב שני של גלויות). אחרי הארוחה  יצאנו שוב לטיול קטן באזור. רוב המשתתפים יצאו אותו יום לסיורים בבוכנוואלד. אנחנו נשארנו במלון. יושבים ליד הנחל של ווימר מזג אוויר ממש נפלא הברווזים מסתובבים מסביב. אחרי הצהרים ישנו טקס בתיאטרון של ויימר. אנו פוסעים לתיאטרון שהיה בייתו של יוהאן סבסטיין באך אבל גם התיאטרון בו היטלר ישב  וצפה בהצגות בתא מיוחד כשמסביבו מתנוססים דגלי צלב הקרס.כמה נערים מהקונסרבטרויון המקומי מנגנים מוזיקת ג'אז משנות השלושים. נאומים נאומים. חלקם קשים להבנה. התרשמנו במיוחד מניצולה הונגריה בשם אווה (Eva Pusztai) שנולדה בדברצן בשנת 1925. בציון שישים שנה מישהו אמר אנחנו כבר זקנים לא בטוח שנהייה כאן בעוד 10 שנים. אווה אמרה "אני אהיה" היום אווה בת 89 כמדומני אך עם אנרגיה של...

7196 Hits

שבעים שנה לשחרור בוכנוואלד

השמיכה 12.2009 מנמנם להנאתיבמיטה גדולה ורחבהעטוף בשמיכה חמה וקלההכריות תפוחות, הסדינים נקיים.הרגשה של רוגע ושלווה. הבזק זיכרון במוחי חולףאת הנאתי קוטע.את מחשבותי לאחור גורר.שישים ושש שנות חיים מוחק. אני שם.לילות של סבל, קור ורטיבות.אנשים רבים על דרגשים,אין מזרונים והקרשים קשים.אין לי כריתהשמיכה דקההשמיכה קצרההשמיכה מסריחהולי קר לילה לילה.אנשים סביביסובלים, נאנחים, בוכים,להירדם אינם יכולים. עם בוקר קימה בצעקות ופקודות.לא כל השוכבים נשמעים להוראות.יש שחלמו, יש שסבלו ונרדמו,חלקם עד היום לא התעוררו. חורפים רבים חלפו, חיי השתנו,אך לעולם לא אשכחאת לילות 1944 וחמש. המיטה שלי גדולה ורחבה,השמיכה שלי קלה וחמה.שוכב להנאתי, אינני חושש.מעריך ואומר תודה על כל מה שיש. דיורו – נפתלי (שיפורים טובה)

11677 Hits

בחזרה לבוכנוואלד - יומן מסע 12.04.2015

למרות שיום השחרור היה אתמול, היום נערך הטקס המרכזי. ארוחת בוקר היום הגיע קפואה. פסח עדיין נמשך במטבח ואנו ממשיכים לקבל מנות כשרות לפסח עם מצות.....הפעם נוסעים באוטובוס חזרה לתיאטרון. נראה לי שברגל יותר מהר. בדרך רואים המון משטרה וכוחות בטחון.בטקס שוב נאומים עם תרגום סימולטני. קצת קשה להקשיב בגרמני אח"כ לקבל תרגום באנגלית כדי שאני אוכל לתרגם בעברית.....בכל אופן נשיא האיחוד האירופי דיבר יפה ואמר בניגוד למה שאובמה אמר: היהודים בצרפת בהיפר כשר נרצחו היות והם היו יהודים. זה די ברור אבל ברור שאין לו הרבה כח. לא נשארנו עד לסוף כי קשה היה להבין. חזרנו ברגל לארוחת צהרים זריזה כי ההסעה למחנה עומדת לצאת בקרוב.עולים על אוטובוס למחנה בוכנוואלד. האוטובוס עוזב את ויימר ומתחיל בעליה. אבא נדרך. "אתה רואה את העלייה הארוכה" הוא אומר. מגיעים לפסגת ההר האוטובוס עובר על פני רציף הרכב,  בו אבא הגיע לפני 70 שנים,  ומגיע לשער של המחנה.   אבא יורד מהאוטובוס. אני עוד...